Na ważnym szlaku komunikacyjnym
W XIV – XV wieku przebiegał
przez Koluszki (znany już dwa stulecia wcześniej)
trakt bałtycko-ruski, zwany również toruńsko-ruskim
lub toruńsko-lubelskim. Łączył on Ruś z
Pomorzem, Wielkopolską i Kujawami. Pod względem
prawnym był ów szlak drogą publiczną, na której
obowiązywał „przymus
drogowy”. Rygor ten nakazywał kupcom podróżować
jedynie wyznaczonymi przez monarchę trasami tak
by nie omijać punktów poboru cła (komór
celnych). Podróżujący drogami publicznymi mogli
liczyć na opiekę prawną podczas drogi jak i na
jarmarkach.
Najprawdopodobniej traktem bałtycko-ruskim
poruszał się król Władysław Jagiełło, który
w lipcu 1406 roku udał się z Łęczycy do
Brzezin a następnie do Inowłodza.
Wydaje się zatem niemal pewnym, że władca
ów przejechał przez Koluszki, gdyż tędy biegła
najbardziej znana w owym czasie droga publiczna.
W
1456 roku pojawia się nazwa drogi „toruńskiej”
biegnącej przez Inowłódz i Brzeziny. W następnym
stuleciu korzystający z traktu kupcy poznańscy
skarżyli się, iż musieli niesprawiedliwie płacić
cło w Budziszewicach oraz w Koluszkach.
Natomiast na przełomie XVI i XVII wieku pędzono
przez Koluszki woły z Mołdawii do Brandenburgii
i na Pomorze Zachodnie. Wspomniana trasa obejmowała:
Sandomierz – Sobótkę – Bałtów
– Iłżę – Szydłowiec –
Gowarczów – Opoczno – Inowłódz
– Budziszewice – Koluszki –
Brzeziny – Stryków – Łęczycę
– Topolę – Koło – Słupcę
– Wrześnię – Neklę – Poznań
i Międzyrzecz.
Przez teren obecnej gminy Koluszki przechodziła
jeszcze inna droga publiczna. Jak odnotowano w
1598 roku, biegła ona z Brzezin przez Gałków w
kierunku Piotrkowa.
Warto w tym momencie wspomnieć o dużej mobilności
Polaków w dawnych wiekach. Oto w 1565 roku,
nuncjusz Flawiusz Ruggieri zaobserwował że ówczesna
szlachta była w ciągłym ruchu do rodziny i
znajomych, nawet stumilowa podróż bez poważnej
potrzeby nie była w stanie Sarmatów odstraszyć.
Opinię powyższą potwierdza XVI wieczny historyk
– Kszysztof Warszewicki, który przytacza
niemiecką opinię jakoby życie Polaków upływało
na: deklamacji, hulance i podróżach. Władysław
Łoziński w pracy: „Życie polskie w
dawnych wiekach” pisze: ”Najbliższym
celem podróży bywała stolica województwa lub
pierwsze z brzegu znaczniejsze miasto z grodem, zaś
Lublin i Piotrków jako stolice trybunalskie, Kraków
i Warszawa jako stolice królewskie, Gdańsk i
Toruń jako główne stolice handlu rolnymi płodami
(...).”
Zapewne
położenie przy tak ważnym szlaku było dla ówczesnych
Koluszek ważnym czynnikiem rozwoju. A podróżujący
kupcy oprócz dóbr handlowych przywozili ze sobą
przeróżne wiadomości z kraju i zagranicy.

Bibliografia:
K.
Badziak, Brzeziny. Dzieje miasta do 1995 roku,
Łódź-Brzeziny 1995 r. s. 36 - 37
J.
Kołodziej, Królowie polscy i szwedzcy w
dawnych Brzezinach, „Powiatowe Wieści”,
Łódź, Wrzesień 2000 r.
S.
Milewski, Podróże bliższe i dalsze czyli urok
komunikacyjnych staroci, „Iskry”
Warszawa, 2006 r. s. 22
|