Andrzej Frycz-Modrzewski
– ojciec polskiego republikanizmu
W
naszej historii lokalnej ma swoje miejsce poczesne
znamienita postać Andrzeja Frycza Modrzewskiego,
zwanego „ojcem polskiego
republikanizmu”.
Ów myśliciel doby renesansu był
autorem idei podziałów stanowych, wysuwał
propozycje pewnej demokratyzacji ustroju państwa,
a także reformy Kościoła w Polsce.
Modrzewski otrzymał
przed 1542 rokiem od króla Zygmunta Starego
probostwo w parafii brzezińskiej, w której skład
wchodziły ówczesne Koluszki. W swych wywodach
ostro i wnikliwie krytykował stosunki społeczne
w kraju. Protestował przeciwko nadmiernej pańszczyźnie
i kwestionował celowość utrzymania poddaństwa.
Wybitny humanista nieczęsto przebywał w
Brzezinach. Popadł w konflikt z miejscowym
misjonarzem oraz dziedzicem Brzezin Krzysztofem
Lasockim, który dążył do przejęcia dochodów
kościelnych. Ostatecznie w 1558 roku Modrzewski
został usunięty z prepozytury brzezińskiej
przez arcybiskupa gnieźnieńskiego.
W
X tomie Encyklopedii Powszechnej
Orgelbranda z 1901 r. dość obszernie opisano
żywot tego słynnego polskiego myśliciela:
Modrzewski
Andrzej, znakomity myśliciel i publicysta polski
w XVI w., * 1503 r. Pochodził z rodziny śląskiej
Fryczów, która osiadłszy w Polsce, przybrała
nazwisko od wsi Modrzewa, pozostawiając jednak i
dawną nazwę. Ojciec Andrzeja był wójtem w
Wolborzu. Odbywszy w tem miasteczku początkowe
nauki udał się M. Na uniwersytet krakowski
(1517), na którym w 1519 r. uzyskał stopień
bakałarza artium. Dalsze koleje w ciągu20
przeszło lat pokryte są mgłą niewiadomości.
Miał podobno przebywać na dworze Łaskich i
dzielić losyawanturnicze Hieronima Łaskiego, z
którym razem przebywał na Węgrzech i jeździł
w poselstwie do Turcji, utrzymywał również
stosunki z Janem Łaskim, gdy tenże tułał się
za granicą, bawił również dość długo w
Niemczech, gdzie wszedł w blizką znajomość z
Melanchtonem. Kiedy jednak powrócił do kraju,
tego oznaczyć dokładnie nie możemy, chyba przyjąwszy
za postawę datę pierwszego wystąpienia
publicznego z rozprawą, popierającą propozycję
Zygmunta I co do zniesienia nierówności kar za
zabójstwo (szlachcic opłacał winę grzywnami, a
kmieć dawał gardło). Senat skłaniał się do
żądania królewskiego (1538), lecz izba poselska
odrzuciła je. Wtedy to M.
Ogłosił swe cztery rozprawy (Orationes)
„De poena homicidii” (Kraków, 1543,
45, 46), skierowane z kolei do króla, senatu i
szlachty, duchowieństwa i całego wreszcie narodu
(ad populum plebemque polonam). Przy drugiej z
tych rozpraw dołączył „Oratio Philalethis
peripatetici”, w której występuje przeciw
rozporządzeniu, za Jana Olbrachta zapadłemu, które
zabraniało mieszczanom nabywać własności
ziemskie. Śmiało i logicznie wykazuje M.
Niedorzeczności i niesprawiedliwość tego
zakazu. Z okoliczności ówczesnego soboru
Trydenckiego i obojętności, jaką duchowieństwo
polskie okazywało względem soboru Kościoła,
wystąpił M.
z pismem: „Oratio... de legatis ad concilium
mittendis” (Kraków, 1546), w którym domaga
się wysłania delegatów, mających na soborze
pilnować praw i interesów Kościoła i narodu.
Pisma te zwróciły uwagę zarówno Zygmunta I,
jak i królewicza Augusta, który mianował autora
swoim sekretarzem (1546). Odtąd uczestniczy M.
w licznych poselstwach dyplomatycznych do Danji,
do Niemiec (do Karola V i Ferdynanda), do Alberta
Pruskiego, do Pragi Czeskiej i Antwerpji (1549).
Był również
po ojcu (od 1553) wójtem w Wolborzu. W tym
czasie wykończył swe najwcześniejsze, nieśmiertelne
dzieło: „Commentariorum de republica
emendata libri quinque” (Kraków, 1551, są
tu jednak tylko trzy księgi, dopiero wydanie
bazylejskie z 1555 zawiera wszystkie). Roztrząsa
tu M. z
kolei: obyczaje, statuta, wojnę kościół i szkołę,
domagając się nie radykalnych przekształceń,
lecz częściowych, powolnych zmian i ulepszeń.
Żąda również opieki prawa dla wszystkich i uważania
szkół za instytucje publiczne. Dzieło to uzyskało
taki rozgłos, iż było przełożone na język
francuski, niemiecki i hiszpański. Przekład
polski dał Cyprjan Bazylik (ob.), p.t.: „A.
Fr. M. o
poprawie Rzeczypospolitej księgi czworo przez C.
Bazylika z łacińskiego na polskie przełożone”
(Łask, 1577, nowe wyd. w Bibl. Mrówki, Lwów,
1882). Dzieło to zyskało M. w
Rzymie opinię kacerza i sprawiło przesłanie
nagany biskupowi kujawskiemu. Drohejewskiemu,
serdecznemu przyjacielowi autora. Nie przeszkadzało
to M.
pozostawać w przyjaźnie tak z Drohojewskim, jak
i jego następcami: Jakóbem Uchańskim i Mikołajem
Wolskim. W 1561 miał M.
niemiłe zajście z Orzechowskim z powodu odbytej
z tym ostatnim dysputy religijnej u biskupa Uchańskiego
w Wolborzu. Orzechowski, mszcząc się za zrobione
mu zarzuty i uwagi, zaczął czernić w swoich
pismach M.,
który, opowiedziawszy zajście całe w broszurze
„Narratio simplex” (Pińczów, 1561),
w drugiej p.t.: „Orichovius” (m.b.
1563), zbija głoszone na siebie obelgi i
przedstawia całą zmienność charakteru
przeciwnika i nieuczciwość przedsiębranych
przez niego środków. W późniejszych latach życia
zajmował się M. przeważnie kwestjami teologicznemi i religijnemi. Między 1853 a 56
napisał dziełko „De ordinibus Ecclesiae”
przypisane papieżowi, następnie wydał (w Pińczowie
prawdopodobnie) „Libri tres... de peccato
originis... de libero hominis arbitrio... de
providentia et predestinatione Dei aeterna.”
Na polecenie Zygmunta Augusta, pragnącego pogodzić
protestantów, zwaśnionych o dogmat Trójcy św.,
wygotował zbiór i rozbiór wszystkich teologów
w tym przedmiocie, pod ogólną nazwą „Silvae,”
dołączywszy propozycję zwołania synodu
narodowego, któryby pojednał wszystkie sekty i
wyznania, bez względu na ustawy soboru
Trydenckiego. Rękopis tej pracy, wysłany do
druku do Bazylei (1566), został wykradziony w
drodze. Dowiedziawszy się o treści pisma, papież
Pius V przysłał Stanisławowi Karnkowskiemu,
biskupowi kujawskiemu, rozkaz wyzucia M.
jako heretyka z urzędów i posiadłości.
Karnkowski, skłoniony przez Hozjusza, odebrał M.
zależne od biskupów wójtostwo wolborskie, tak,
iż biedny starzec tułać się musiał po cudzych
kątach. Wtedy to napisał trzecią Sylwę,
dedykowaną papieżowi dla pokazania niezmienności
przekonań i czwartą przypisaną Uchańskiemu. Całe
dzieło wyszło dopiero we 20 lat po zgonie autora
p.t.: „A. F. Modrevii. Silvae quatuor”...
(1590). Rok śmierci M. niepewny 1569 lub 1570. O M.
pisali J. M. Ossoliński w 3-cim t. „Wiadomości
histor. krytycznych, St. Nowicki: „Jędrzej
Frycz M.”
szkic historyczny (Warszawa, 1856); A. Małecki w
5-tym t. Bibl. Ossolińskich (z 1864 r.; najdokładniejsza
praca); St. Tarnowski „Pisarze polityczni
XVI w.; Edmund Dylewski. Prof. Łamański w
Petersburgu, na posiedzeniu słowiańskiego
komitetu Tow. Dobroczynności w lutym 1874 r. miał
odczyt, poświęcony ocenie prac i stanowiska M.,
którego stawiał niezmiernie wysoko (por. Bibl.
Warsz., z 1874, t. 2).

Bibliografia:
Encyklopedja Powszechna : z ilustracjami i mapami,
Tom X, S. Orgelbrand, Warszawa
1901
K.
Badziak, Brzeziny. Dzieje miasta do 1995 roku,
Łódź-Brzeziny 1995 r.
|